31 Dec 2011

2011 i Strik

Det blev til en del strikkeprojekter i 2011. Her er et lille tilbageblik over årets kreationer.

Ved årets start var Jakken på pindende. Et stort projekt, som efter visse begyndelsesvanskeligheder langsomt skred frem. Sildebensmønster med ind og udtagninger på hver pind tager sin tid. Jeg måtte også søge hjælp i blogland for at forstå, hvordan man stikker mønster på både ret og vrang pinden. 

Færdig blev den dog, og jeg var meget stolt over resultatet. Den er nu ikke blevet brugt så meget som forventet. Det er som om den er lidt for stor i overkroppen og for løs over skulderen. Måske jeg skulle sætte knapper i (de ER købt, men endnu ikke syet i) og sy et bånd over nakke og skuldersøm, så der kommer mere hold på den


Topstykket fløj over pindene. Et dejligt projekt, som egenede sig fortrinligt til flyture over Europas luftrum. Næste Topstykke skal være lidt længere og måske i en lidt tungere garn.

  
For lang tid siden fandt jeg opskriften på Anemonesjalet  i én af bladene hos min Mor, og når hun så ytrer interesse for sjalet, må jeg jo igang. Sjalet blev færdig i marts måned, men har ligget og ventet på at blive lagt under juletræet og åbnet af modtageren. Til sjalet købte jeg en sjalsnål i matchende farver hos Violykke. Det fuldender værket, og ja, Mor blev glad.  


Nogle gang bliver resultatet ikke som forventet. Det skete for denne "Vendetrøje". Ærmegabene blev for store. Den blev trævlet op og jeg begyndte forfra, nåede halvvejs og mistede lysten. Nu ligger den i runde garnnøgler i resteskuffen og venter på sin skæbne. 

Ja, Camomille indvaderede blogland, og jeg hoppede med på vognen. Rosa og lilla toner udgør farvesymfonien i den første version. Der gik lang tid inden jeg fik camomillen i brug; men nu er den perfekt til at binde om livet og have omkring skuldrene, når jeg drikker morgenens først kop kaffe.


En god kaffe er ikke af foragte, og denne Kaffe er af den skønneste slags. En trøje/vest jeg har brugt meget.

Selvom sommeren gik på held kastede jeg mig ud et sommerprojekt. Fiona har længe stået på min "ønskeliste" og nu kom  chancen. Dejlig strikketøj, men dog ikke en trøje jeg har fået brugt. Måske fordi det ikke har været sæson. Tænkte ellers at den ville være god over en langærmet t-shirt; men det er bare aldrig blevet rigtig godt. Til sommer får den en chance til.


Jeg blev så begejstret for Kaffen, at det blev til endnu en omgang. Denne gang i grønne nuancer, fordi jeg ved hvor godt det passer modtageren af denne julegave. Jeg havde ret. Den passer både i størrelse og farver til min kære svigerinde.


Camomille nummer 2  blev klar til Julegave indpakning. Det gik hurtigt at strikke denne version - lidt kedeligt med alle ret-rillerne, men takkerne gik som smurt - til forskel fra nummer 1.


Sådan ser det ud omkring mig, når jeg med strikketøj, computer og Børsen spiser morgenmad i SAS loungen i Lufthavnen. Hvem siger man ikke kan gøre mange ting på én gang. 

Resultatet af anstrengelserne blev en lille trøje også til en kusine. Den er strikket i str. 10 år; men passer en 6-årig. Jeg ved ikke helt hvad der gik galt, måske en ekstra strikkeprøve ville have været løsningen her.
Mit soveværelse er halvt fyldt op med "Retrogarn", så der er nok at tage af - og sælge af, hvis du er interesseret. Denne Retro trøje blev lavet til en af kusinerne efter nøje vejledning af Astrids kyndige farvesans. En supergod model, nem at strikke og den passede modtageren perfekt. 



Små skønne nisser har holdt os ved selskab på julebordet i år. Dejlige nisser som helt klart kommer til at formere sig i 2012, og sikkert bliver at finde i et part værtindegaver til næste Juletid.


Cool Kjole er det seneste (bortset fra en lille hue der kom frem her mellem Jul og Nytår) strik. Lækker kjole/trøje til pigerne. Er hurtigt strikket på pinde nr. 7 og 8. 

Det var så året 2011, som det så ud i strik. Jeg kunne også lave en årsrevy for det hæklede og det syede; men det bliver en anden gang.
2011 var i sandhed et godt krea-år, et af de rigtigt gode. Jeg har fået lavet meget af det der stod på ønskelisten og det har været en glæde at være i processen og at dele resultaterne med jer.
Nu venter der et nyt spændende og sprødt år, fyldt med forventninger om mange hyggelige projekter.

Hvordan var dit 2011 krea-år?

4 comments:

  1. Hold da op ;0) har du virkelig nået at strikke alle de dejlige skønne ting på 1 år.
    Det er nu snart 2 år siden jeg købte garn til en sweater til Mikkel og garnet ligger her endnu ;0)

    ReplyDelete
  2. hej Jane
    hvor har du dog været flittig, og hvor har du lavet mange smukke ting i årets løb.
    Jakken er jeg også helt vild med. Du må hellere få sat bånd og sager i, så du kan få noget glæde af den ;o) - den er jo vildt smuk.
    godt nytår til dig.
    hilsen Mona

    ReplyDelete
  3. Super dejlige ting, som du har fået strikket. Er meget vild med jakken. Skynd dig at få nogle knapper i - og begynd at bruge den.
    Godt nytår...

    ReplyDelete
  4. Kære Julie. Tak, det virker også af meget, når man sådan samler årets produktion på én gang. Du må da bare igang med den sweater. Jeg følger gerne med i processen.

    Kære Mona. Det HAR været et godt krea-år, og det har bloggen sin andel i, og ja der er ikke nogen udvej end knapper og bånd. Godt Nytår!

    Kære Karina. Godt Nytår til dig også. Tak for roserne, og ja kapperne MÅ i, så vidunderet kan komme mere i brug.

    ReplyDelete